Kékfény szűrő szemüveg

kekfeny szuro szemuveg

Talán már mindenki hallott arról, hogy a különböző digitális eszközök kijelzői (számítógép monitor, tablet, mobiltelefon) bizonyos kék fényt bocsátanak ki, amelynek különféle káros hatásai vannak.

Ez számos kérdést vethet fel bennünk: mit tehetünk ellene, egyáltalán mi az a kékfény, vajon van-e bármi haszna, milyen hátrányokkal jár…

Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphat az alábbi cikkünkből.

A kékfény szűrő szemüveg csodája

A kékfény szűrő szemüveg kiszűri a számítógép, tablet vagy mobilkészülékek képernyőjéből érkező kék fényt csökkentve ezáltal a szem terhelését. Egy ilyen speciális védőréteggel ellátott szemüveg használata véd a száraz szemek, homályos látás kialakulásától vagy a szem megerőltetésétől. Irodai munka során éppúgy használható, mint otthonunkban, a különféle infokommunikációs eszközeinket használva.

Mi az a kékfény?

Az elektromágneses sugárzásnak bizonyos tartományát nevezzük látható fénynek. Azokat a fénysugarakat jelenti, amelyek érzékelhetők az emberi szem számára. A látható fény bejutva a szembe eléri a retina érzékelő sejtjeit. A látóidegek elektromos impulzusként továbbítják az agyba az ingereket, amit végül látható fényként észlelünk.

A szemünket érő fénynek csak egy része esik a látható tartományba, emellett ismert az infravörös és az ultraibolya fény is. Az, hogy a fényt milyen színűnek látjuk, a hullámhossztól függ. A látható fény halmazában egy szűkebb tartomány a nagy energiájú látható kék fény (HEV) spektruma.

Napjainkban a kék fény legnagyobb része a minket körülvevő digitális eszközök képernyőiből érkezik.

A kék fény számos hasznos és megannyi káros tulajdonsággal rendelkezik. Lássuk, melyek ezek!

middle aged professional woman using digital tablet and notebook

A kékfény előnyei valóban léteznek?

A látható fény tartomány kék spektrumába tartozó ibolyakék fény természetes mivoltában nem okoz problémát, sőt, alapvetően jótékony hatást gyakorol az emberi szervezetre. Felelős az egészséges mentálhigiénés állapotért, segít a jó közérzet fenntartásában. Ennek tudatában nem meglepő, hogy sok helyen fényterápiaként alkalmazzák a téli depresszív hónapok után. Emellett segít összpontosítani, koncentráltnak maradni a fokozott figyelmet igénylő feladatok elvégzésekor. 

A kékfénnyel kapcsolatos problémák abból adódnak, ha a szervezet túlságosan van téve ennek a hatásnak. Mivel ma már életünk szinte minden színterét behálózzák a digitális eszközök, és az emberek jelentős része számítógép előtt végzi a munkáját, egyre hangsúlyosabbá válik a kékfény elleni védekezés. Annál is inkább, mivel a túlzott kékfény számos panaszt okozhat: szemfáradtságot, látásproblémát, fejfájást, alvási zavarokat, fáradékonyságot, csökkent koncentrációs képességet.

A kékfény káros hatásai

Ritkább pislogás és szemszárazság

A digitális eszközök képernyőjét bámulva kevesebbet pislogunk, amely a kékfény káros hatásait tovább fokozza. Normál körülmények között percenként átlagosan 22 pislogás a jellemző, a számítógép monitorját nézve vagy az okostelefonba temetkezve azonban ez akár 7 pislogás/percre csökkenhet.

kekfeny szemszarazsag

Ez komoly problémát jelent, hiszen a pislogás biztosítja a szemet védő láthatatlan könnyfilm meglétét, amely annak hiányában elpárolog, ami szemszárazság kialakulásához vezet. Ennek következtében a szaruhártya sejtállománya károsodhat, ez gyulladáshoz vezethet.

Alvászavarok kialakulása

Az elektromos készülékekből érkező fény az alvás minőségét jelentős mértékben ronthatja, mivel az alvást elősegítő hormon, a melatonin termelését befolyásolja, megzavarja. Ennek eredménye lehet az, hogy képtelenek vagyunk elaludni, sőt az alvás minősége is kifogásolható. Ezért javasolják a szakemberek azt, hogy a lefekvést megelőző 1-2 órában ne használjunk digitális eszközöket. 

A kékfény negatív hatását tovább erősíti az, hogy a szemünk érzékenyebb a mesterséges fényforrásokból érkező sugárzásra az éjjeli sötétben. Azt pedig számos szakirodalom támasztja alá, hogy a tartósan fennálló nem megfelelő alvás komoly egészségügyi panaszokhoz vezethet. Ilyen következmények lehetnek, mint az elhízás, stressz, depresszió, szív- és érrendszeri betegségek, daganatos megbetegedések.

Közeli fókusz

A tabletek, okostelefonok és egyéb digitális kijelzők változást hoznak a vizuális szokásainkba is. Sokkal többet fókuszálunk közeli tárgyakra, mint korábban. Ez gyakran azért van, mert a háttér megvilágítása gyenge. 
Ha nem töltünk elég időt azzal, hogy a távolba nézünk, akkor a szemünk nem kap elég időt a pihenésre, és gyakorlatilag elfelejti, hogyan kell különböző távolságokra fókuszálni. Ez komoly digitális terhelést jelent a szemnek. 

Ez a gyerekeknél is probléma: az iskolakezdést követően egyre növekszik a rövidlátásra hajlamos gyerekek száma.

A kékfény szűrő szemüveg előnyei

Napjaink fejlett technikájának köszönhetően nem kell megválnunk digitális eszközeinktől egészségünk megóvása érdekében, hiszen választhatunk kékfény szűrővel (blue filter) ellátott szemüveget. A fent említett káros hatások kiszűrése mellett milyen további előnyei vannak az ilyen szemüvegeknek?

Éles látás

A kékfény szűrő szemüveg segít kiküszöbölni a vakító fényeket és a fényvisszaverődéseket, amelyek megzavarhatják éles látásunkat. 

Pihent, hidratált szem

A hosszabb képernyőhasználat során sem fárad el olyan könnyen a szem, s ezáltal energikusabbak, koncentráltabbak maradunk, a kékfény szűrős szemüveg viselésével. Segítségével elkerülhető a szemszárazság okozta irritált érzés.

close up photo of amazing attractive middle aged she her lady lo

Minőségi alvás a kékfény szűrő szemüveg segítségével

A kékfény szűrő szemüveg stabilizálja a cirkadián ritmust, kivédve a kék fény melatonintermelést blokkoló hatását, ennek köszönhetően normalizálja az alvást és kiemelkedően javítja az alvás minőségét.

Legyen a monitor kékfény szűrő

Számos cég kínálatában megtalálhatóak a különböző monitorra tehető kékfény szűrők, amelyekkel kivédhetőek a kékfény káros hatásai. Sőt a digitális eszközeinken különféle beállításokkal szabályozhatjuk a szemünkben érkező fény paramétereit.
Azonban ma már sokan éljük úgy mindennapjainkat, hogy több infokommunikációs eszközt használunk, akár napon belül is, hiszen a munkahelyen is képernyőt nézünk, otthon a tablet és a laptop, valamint a TV képernyője segít bennünket, boltba menet pedig az okos telefonunkat pörgetjük. A különböző eszközeinkből szemünkbe áradó kékfényt könnyedén kivédhetjük egy kékfény szűrő szemüveggel, amit bárhová magunkkal vihetünk, így nem okoz problémát, ha egy szűrő nélküli monitort bámulva kell tevékenykednünk.

Kékfény szűrő szemüveg dioptria nélkül

A kékfény szűrős szemüveg (más néven monitorszűrő szemüveg, monitorszemüveg vagy számítógép szemüveg) lencséjét egy speciális, kék fényt blokkoló szűrővel látják el. Ez készülhet dioptriával, de a kékfény szűrő szemüveg dioptria nélkül is elkészíthető. 

Kinek érdemes kékfény szűrő szemüveget vásárolnia?

A rövid válasz erre a kérdésre: mindenkinek. Hiszen napjainkban szinte mindenki használja a digitális készülékek valamelyikét, amelyek kivétel nélkül ontják magukból a kékfényt. Azoknak különösen ajánlott, akik hosszú órákat töltenek számítógép előtt vagy telefont, táblagépet használva. Így egy irodai dolgozónak nélkülözhetetlen, de a tanulók számára sem mellőzhető, azok számára pedig, akik játszanak a monitor képernyőjét nézve egyenesen kötelező a kékfény szűrő szemüveg használata. 

concentrated guy playing shooter game, wearing headphones

Tippek – mi mást érdemes még tenni?

Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány ötletet, amit tehetünk szemünk egészségének védelme, szemfáradtség elkerülése érdekében, támogatva ezzel mentális egészségünket. 

  1. Rendszeresen tartson szünetet, amikor a távolba néz a képernyő helyett. Ehhez már különféle alkalmazások nyújtanak segítséget, amelyek figyelmeztetik, ha itt az idő. 
  2. A monitort megfelelő magassában és távolságban helyezze el, ne üljön túl közel a képernyőhöz.
  3. Használjon matt képernyőt, ami segít kiküszöbölni a vakító fényt, tükröződést.
  4. A lefekvést megelőzően csökkentse a képernyőt nézve eltöltött időt. 
  5. Figyeljen a háttérfényre, legyen elegendő fény a helyiségben, ne a monitor legyen az egyedüli fényforrás.

Szólj hozzá!