Funkcionális látásvizsgálat vs. látásvizsgálat
Látásprobléma felmerülése esetén természetesen elsődleges az optikai rendszer felmérése, a szemészeti diagnózis felállítása, annak megállapítása, hogy kell-e szemüveg vagy sem.
Ilyenkor a látásélesség (vízus) meghatározása történik, amely az ép (100%-os) látáshoz képest való látás csökkenést méri fel, amit szükség szerint szemüveglencsével való korrigálás követ.
Azonban vannak olyan problémák, amelyek indokolják a hagyományoshoz képest komplexebb látásvizsgálatot, ezt teszi lehetővé a funkcionális látásvizsgálat.
A látórendszerünknek meghatározó szerepe van a tanulási folyamatokban. A gyenge vizuális folyamatok az olvasási problémák nagy százalékánál tehetők felelőssé. A diszlexiás gyermekek sokkal lassabban képesek a vizuális információkat feldolgozni, mint a nem diszlexiások.
Mivel az olvasási nehézséggel küzdő gyermekek 75%-nál találhatók eltérések a vizuális rendszerben, a tanulási zavaroknál felmerülő kérdésekre, már nem lehet csak a vizuális rendszer refrakciós hibáival választ adni, és megállni ott, hogy kell-e a szemüveg.
A funkcionális látásvizsgálat lényegesen segíti a tanulással kapcsolatos vizuális problémák felismerését. Az írás és az olvasás tanulásánál megjelenő nehézségek könnyen fokozódhatnak, ha nem veszik figyelembe a különböző részképességek fejletlenségét.
Mi történik az általános szemészeti kivizsgáláson?
Az általános szemészeti kivizsgáláson általában megnézik
- a látásélességet távolra
- a szemek anatómiai, fiziológiai állapotát.
Miben más a funkcionális látásvizsgálat?
A látás funkcionális megközelítéséből fakadó vizsgálat, azokat a kritikus részképességeket világítja át, amelyekre egy hagyományos látásvizsgálat nem derít fényt.
Köszönhetően az átfogó vizsgálatnak, képet tud adni a vizuális rendszer pontosságáról, alkalmazkodó-képességéről, optimális működéséről.
A vizsgálat rávilágít a látás és a tanulási zavarok közötti összefüggésekre, arra, hogy az egyes gyengén működő területek a látórendszeren belül, hogyan okozhatnak észrevehető, mérhető problémákat, tüneteket a tanulás terén.
A funkcionális látásvizsgálat olyan gyógypedagógiai jellegű vizsgálat, mely a személy ismeret- és információszerzésében, közlekedésében, mindennapi élethelyzetekben praktikusan hasznosítható látásának megismerésére szolgál.
Milyen tünetek fennállása esetén lehet indokolt a funkcionális látásvizsgálat?
- Csökkent látásélesség vagy beszűkült látótér
- Szemteke-rezgés (nystagmus): akarattól független, 1-3 mm-es kilengésű, többnyire vízszintes (de létezik függőleges és körkörös) rángásszerű szemmozgás. Kifáradáskor, erősebb koncentrációkor felerősödik. Idegrendszeri érintettséget jelez, lelki okai is lehetnek.
- Megkésett vizuális fejlődés: előfordulhat önállóan vagy más észlelési/motoros/kommunikációs területen is tapasztalható kisebb-nagyobb elmaradás.
- Látási ügyetlenség (ocularis apraxia): a vizuális inger felvételi és feldolgozási folyamatában érintett területek nem megfelelő összmunkájából adódik.
- Vizuális figyelmi zavar: a fixálás, követés, térészlelés nehezítettsége jellemzi, gyakori az esés-bukás, mellényúlás, gyors kifáradás. A komplex tünetegyüttesnek gyakran lelki okai vannak, illetve általános szenzomotoros éretlenség része is lehet.
- Agyi eredetű látássérülés (CVI-Central/Cortical Visual Impairement): sok esetben jó látásélesség (negatív szemészeti lelet) gyakran változó vizuális magatartással társul. Ez azt jelenti, hogy a gyermek időnként kiválóan észrevesz apró dolgokat is, máskor nekimegy a nagyobb tárgyaknak is. Színeket jól érzékeli, a formákat azonoban nem, gyorsan kifáradó vizuális magatartás és sajátos tekintetrögzítés jellemzi.
Funkcionális látásvizsgálat részei
A funkcionális látásvizsgálat hasonlít egy szemészeti vizsgálati helyzethez, mégis merőben eltér abban, hogy a meglévő látás egyéni aspektusait is megismeri.
Megfigyelés
Megfigyeljük a gyermek praktikus élethelyzetekben megmutatkozó látásteljesítményét, valamint életkora és képességei adta lehetőségek szerint megvizsgáljuk vizuális funkcióit.
A vizsgálat részét képezik a különféle életkorhoz, mozgásállapothoz és fejlettségi szinthez alkalmazkodó helyzetekben megmutatkozó spontán vizualitás szubjektív megfigyelések, melynek részei:
- térlátás,
- szem-kéz koordináció
- alap izomtónus és mozgásállapot,
- kognitív képességek,
- lateralitás.
Standardizált látásteljesítményt mérő tesztek
A tesztek során a következő területek objektív mérése történik:
- közeli és távoli látásélesség,
- kontrasztlátás,
- színlátás,
- perifériás és centrális látótér,
- fényhez és sötéthez való alkalmazkodási képesség
- fényérzékenység
- kétszemes működés
- képalkotási gyorsaság,
- fixációs és követő szemmozgások,
- tekintetváltás.
A vizsgálat részét képezi annak megállapítása is, hogy a látásteljesítmény javítható-e optikai segédeszközökkel. Erre a vizsgálat végén kerül sor, eszközpróba segítségével.
Funkcionális látásvizsgálat menete
Ahogy már láthattuk, a vizsgálat több részből tevődik össze.
A funkcionális látásvizsgálat egyik részét képezi a részletes interjú és a szubjektív, feladathelyzeteken keresztül történő megfigyelés.
Ezt követően történik az objektív, műszeres vizsgálat.
A kapott eredményeket áttekintve és összegezve, megtesszük a szükséges javaslatokat.
Szükség szerint, amennyiben a látásteljesítmény optikai eszköz segítségével javítható, lehetőség van az eszközpróbára is.